Contrast
A A
Tekstgrootte
A A A

Klachten en geschillen

Wat is een klacht?

Elke uiting van ontevredenheid behandelen wij als een klacht. Wij vinden het namelijk erg belangrijk dat u gehoord wordt. Wij doen ons best om uw klacht zo snel en goed mogelijk op te lossen.





Stap 1: Laat ons weten waar u ontevreden over bent

U kunt ons op verschillende manieren bereiken om een klacht in te dienen:

  • Stuur een e-mail via het contactformulier of chat met ons via Service & contact;
  • Telefonisch op 088 007 98 00. Wij zijn bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 17.30 uur;
  • Stuur een brief naar:

Pensioenfonds Metaal en Techniek (PMT)  
t.a.v. de klachtencoördinator
Postbus 30020
2500 GA Den Haag

Om uw klacht goed te behandelen is het belangrijk dat u in ieder geval het volgende aangeeft:

  • Uw naam;
  • Uw adres;
  • Uw klantnummer. Dit nummer vindt u bovenaan onze brieven.

Stap 2: U ontvangt een bevestiging van uw klacht

Wij bevestigen de ontvangst van uw klacht telefonisch of schriftelijk binnen 3 werkdagen. 

Stap 3: Wij willen uw klacht zo snel mogelijk oplossen

Wij proberen uw klacht zo snel mogelijk op te lossen. U krijgt in ieder geval binnen 10 werkdagen een reactie van ons. Voor sommige klachten hebben wij langer dan 10 werkdagen nodig. Mogelijk hebben we nog aanvullende informatie van u nodig. Wij geven u dan een uiterste datum door waarop u ons antwoord krijgt.

Wat kunt u doen als wij niet reageren op uw klacht?
Wij doen ons best uw klacht snel te bevestigen en op te lossen, maar er kan altijd iets misgaan. Neemt u dan alstublieft nog een keer contact met ons op, zodat wij u verder kunnen helpen. Heeft u 12 weken na uw klacht nog geen reactie van ons ontvangen? Dan kunt u rechtstreeks contact opnemen met de Geschilleninstantie Pensioenfondsen. U leest hier meer over bij stap 7.

Bent u het niet eens met onze reactie?

Stap 4: Laat ons weten waar u het niet mee eens bent

U kunt uw bezwaar schriftelijk via e-mail of brief bij ons indienen.

Stap 5: U ontvangt een bevestiging van uw bezwaar

Wij bevestigen de ontvangst van uw bezwaar telefonisch of schriftelijk binnen 3 werkdagen.

Stap 6: Wij beoordelen uw klacht opnieuw

Er zijn 3 mogelijke uitkomsten:

  • Wij vinden dat u gelijk heeft
    U ontvangt binnen 10 werkdagen na onze ontvangstbevestiging een brief, een e-mail of een telefoontje waarin wij uitleggen hoe wij uw klacht oplossen.

  • Wij vinden dat u geen gelijk heeft
    U ontvangt binnen 10 werkdagen na onze ontvangstbevestiging een brief, een e-mail of een telefoontje met een duidelijke uitleg waarom. Na deze uitleg blijft voor u de mogelijkheid openstaan om uw bezwaar voor te leggen aan het bestuur.
  • Wij leggen uw bezwaar voor aan het bestuur
    U ontvangt binnen 10 werkdagen schriftelijk bericht in welke vergadering uw klacht wordt besproken. Als het bestuur een besluit heeft genomen nemen wij contact met u op.

Komen we er samen niet uit?

Stap 7: Leg uw klacht voor aan een andere instantie

Is uw bezwaar door ons afgewezen én gaat uw bezwaar over de uitvoering of toepassing van ons pensioenreglement? Dan hebben we een geschil. U kunt uw geschil voorleggen aan de Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP). Heeft u tussen 1 juli 2023 en 1 januari 2024 een klacht of bezwaar ingediend bij PMT? Ook dan kunt u zich na het doorlopen van onze klachtenprocedure richten tot GIP.

De Ombudsman Pensioenen hoort per 1 januari 2024 bij GIP. U kunt kiezen voor bemiddeling door de Ombudsman Pensioenen of voor een uitspraak door de geschillencommissie. U kunt uw geschil ook voorleggen bij de burgerlijke rechter. Voor een procedure bij de burgerlijke rechter moet u betalen.

Informatie over het proces bij GIP kunt u vinden op: www.geschilleninstantiepensioenfondsen.nl.