Contrast
A A
Tekstgrootte
A A A

UPA

Moet u een UPA account activeren?

Vanaf januari 2025 doet u pensioenaangifte via uw salarispakket (UPA). Soms heeft u hiervoor een UPA account nodig. Dit verschilt per salarispakket. Heeft u een UPA account nodig? Check het in het Overzicht salarispakketten en maak een UPA account aan op PMT Online. Heeft u een administrateur? Dan regelt deze de aansluiting voor u.

Ga naar PMT Online


Op deze pagina leest u veel over UPA. Bekijk de details in de UPA Handleiding en het document Bijzondere aanleversituaties UPA. Of zoek informatie bij Peter, onze digitale assistent. 

Bent u administrateur? Ga dan naar de pagina UPA voor administrateurs.



Nog openstaande acties op PMT Online?

Log in op PMT Online en ga naar Mijn acties. Geef in een paar minuten uw salarispakket en administrateur aan ons door. Of bevestig dat u (nog) geen salarispakket en/of administrateur heeft. Geef ook door wie in uw organisatie de UPA contactpersoon is.

Ga naar PMT Online

 

Check de planning voor UPA
We komen regelmatig bij u in de lucht voor UPA. We informeren u zo duidelijk mogelijk en vragen soms acties uit. Op de afbeelding ziet u de belangrijkste momenten in één oogopslag. Zo weet u waar u aan toe bent. Heeft u een administrateur? Dan regelt deze de overstap naar UPA voor u.

Tip: houd de communicatie van PMT en van uw softwareleverancier in de gaten. In januari hoort u wanneer u pensioenaangifte op de nieuwe manier kunt doen.

Veelgestelde vragen over UPA

Dat verschilt per salarispakket. Kijk in het Overzicht Salarispakketten bij welk salarispakket het nodig is om een UPA account aan te maken in PMT Online. 

Tip: heeft u een administrateur? Vraag of deze de overstap naar UPA voor u regelt. 

 

Om uw UPA account te koppelen, logt u in bij uw salarispakket. Komt u er niet uit? Neem dan contact op met de leverancier van uw salarispakket.

Dit kan 4 redenen hebben:

  1. Bij uw salarispakket is het niet nodig om een UPA account aan te maken.
  2. U heeft uw salarispakket nog niet doorgegeven via PMT Online. Deze gegevens hebben wij eerst nodig, daarna weten we of bij uw salarispakket een UPA account nodig is voor UPA.
  3. U heeft uw salarispakket recent doorgegeven. Wij hebben ongeveer 5 werkdagen nodig om uw gegevens te verwerken. Daarna kunt u een UPA account aanmaken via Mijn acties op PMT Online.
  4. U heeft (nog) geen salarispakket.

Dit verschilt per salarispakket. Soms moet u zelf nog acties in het salarispakket doen, soms staat alles al klaar voor UPA. Pak de handleiding van het salarispakket erbij voor de details. Komt u er niet uit? Neem dan contact op met de leverancier van uw pakket.

Jazeker! Geef via Mijn acties op PMT Online de juiste gegevens aan ons door: 

  • Welk salarispakket u gebruikt (of bevestig dat u geen salarispakket heeft)
  • Wie uw administrateur is (of bevestig dat u geen administrateur heeft)
  • Wie uw UPA contactpersoon is 

Kies de persoon in uw organisatie die we kunnen benaderen voor UPA. Let op: vul hier niet de gegevens van uw administrateur in.  

Toelichting:  
Bent u werkgever en heeft u geen administrateur? Dan is uw UPA contactpersoon het aanspreekpunt voor de aansluiting op UPA (Uniforme Pensioenaangifte). Deze krijgt instructies voor het doorgeven van salaris- en pensioengegevens.  

Bent u werkgever en heeft u een administrateur? Dan ontvangt uw UPA contactpersoon alleen UPA informatie als wij uw administrateur verschillende keren hebben benaderd, maar geen reactie krijgen. 

Geef uw administrateur toestemming om namens u in te loggen op PMT Online. Dit doet u met een ketenmachtiging. Regel deze machtiging via uw eHerkenning leverancier

U kunt de pensioengegevens dan (tijdelijk) op een andere manier aanleveren. Bij ‘Overzicht salarispakketten’ op deze pagina vindt u de status van uw salarispakket. 

De aanlevering van salaris- en pensioengegevens met UPA loopt via het salarispakket. Hiervoor heeft u geen eHerkenning nodig. Voor veel andere zaken blijft u inloggen op PMT Online en heeft u wel eHerkenning nodig. Zoals het inzien van de factuur(specificatie), het doorgeven van verlof en het beheren van contactgegevens. 

De bijzondere situaties staan in detail uitgeschreven in het document Bijzondere situaties bij uw pensioenaangifte (UPA). De download vindt u halverwege deze pagina.  
Let op: dit document wordt regelmatig bijgewerkt, de nieuwste versie vindt u altijd op deze pagina.  

Zorg ervoor dat u de volgende acties heeft uitgevoerd (of vraag dit aan uw administrateur):

  • Zorg ervoor dat alle werknemers in- en uit dienst voor 1 januari 2025 doorgegeven zijn.
  • Controleer of u de salarisopgave voor 2024 heeft gedaan.
  • Geef uren Oproepkrachten door, dit doet u uiterlijk in Q1 2025 over Q4 2024. Let op: geef de uren over december niet dubbel door. Deze zijn mogelijk automatisch in de UPA aangifte van januari opgenomen. 
  • Check of alle overige mutaties in 2024 voor uw werknemers gedaan zijn vóór januari 2025.
  • Geef op PMT Online door of u de factuur digitaal wilt ontvangen.

Vragen hierover? Neem contact op met Accountbeheer.

Voor een foutloze pensioenaangifte met UPA en een juiste factuur moeten de pensioengegevens in uw salarispakket en op PMT Online exact hetzelfde zijn. Wij voeren hiervoor controles uit.

Plan alvast tijd in om per werknemer de salarisgegevens in uw administratie te vergelijken met die op PMT Online. Zo zorgen we er samen voor dat de verschillen tussen uw administratie en die van ons op tijd zijn verwerkt voor de overstap naar UPA.

Maak een belafspraak

Heeft u nog vragen over UPA en wilt u contact met PMT? Wij bellen u op een moment dat het u uitkomt. Maak een belafspraak via de online afspraakplanner.

Belafspraak

Mail met ons

Heeft u een vraag over UPA en stuurt u liever een e-mail? Gebruik dan ons contactformulier. Wij streven ernaar om binnen 48 uur te reageren.

Stuur een e-mail