Contrast
A A
Tekstgrootte
A A A

Hoe werkt UPA vanaf januari 2025?

Vanaf januari 2025 doet u elke salarisperiode - maandelijks of per 4 weken - pensioenaangifte. Dit doet u via het salarispakket en werkt net wat anders dan voorheen. Bekijk deze pagina en kom erachter hoe u vanaf januari 2025 pensioenaangifte doet via UPA. Bijvoorbeeld als er sprake is van een bijzondere aanleversituatie. Heeft u een inhoudelijke of technische vraag? Pak dan de UPA-handleiding erbij.



Veelgestelde vragen

  • U doet elke loonperiode pensioenaangifte (per maand of per 4 weken).
  • Uren oproepkrachten geeft u elke loonperiode door, ook als er geen uren zijn gemaakt.
  • U ontvangt de factuur achteraf.
  • U geeft de werkelijke normuren door (dit kan anders zijn dan 38 uur).

Rond de 23ste van elke maand ontvangt u de factuur. Wannéér u de factuur ontvangt, hangt af van het moment dat u pensioenaangifte doet. Levert u de gegevens van januari vóór 10 februari aan, dan ontvangt u rond 23 februari de factuur over januari. Levert u op of na 10 februari en voor de laatste dag van februari aan, dan ontvangt u rond 23 maart de factuur over januari.

De bijzondere situaties staan in detail uitgeschreven in het document Bijzondere situaties bij uw pensioenaangifte (UPA). Deze vindt u bij Downloads.  

Let op: dit document wordt regelmatig bijgewerkt, de nieuwste versie vindt u altijd op deze pagina.  

Vul hier uw werkgeversnummer bij PMT in. Bent u administrateur, vul dan het werkgeversnummer van de betreffende werkgever in. Het werkgeversnummer bestaat uit maximaal 6 cijfers en vindt u op PMT Online, zowel bij Bedrijfsgegevens als bij uw bedrijfsnaam. Neem voorloopnullen mee, bijvoorbeeld 012345.

Let op: het werkgeversnummer is gekoppeld aan 1 loonheffingennummer. Controleer daarom altijd of de combinatie van beide nummers klopt.

Vul hier het nummer in van de partij die de pensioenaangifte instuurt. Dit verschilt per situatie:

  1. U doet als werkgever zelf de aangifte: vul uw eigen werkgeversnummer in. Deze vindt u op PMT Online bij Bedrijfsgegevens en rechtsboven bij uw bedrijfsnaam.
  2. U doet als werkgever de aangifte voor meerdere werkgevers: vul het werkgeversnummer in van de werkgever die de aangifte instuurt.
  3. U doet als administrateur de aangifte: vul uw administrateursnummer in. Deze vindt u op PMT Online Administrateurs bij Bedrijfsgegevens en rechtsboven bij uw administrateursnaam.
  4. Uw salarispakketleverancier doet de aangifte: uw salarispakketleverancier vult het leveranciersnummer in.

Bekijk de status van uw ingestuurde pensioenaangifte op PMT online. Heeft u iets niet goed gedaan, dan ziet u een foutmelding. Corrigeer eventuele fouten in uw salarispakket en verstuur de aangepaste pensioenaangifte. Hoe dit precies werkt, dat verschilt per salarispakket.